W sytuacji gdy mieliśmy wypadek, a nasz pojazd uległ szkodzie częściowej, często Ubezpieczyciel likwidujący szkodę z OC sprawcy zaniża nie tylko wartość kosztów naprawy ale również dokonuje potrącenia wynikającego ze wzrostu wartości pojazdu.
Na szczęście, opisane działania Ubezpieczycieli nie znajdują poparcia ani w orzecznictwie sądów, ani w poglądach Rzecznika Finansowego (wcześniej Rzecznik Ubezpieczonych). Jest to bowiem działanie bezzasadne i niezrozumiałe – nie trzeba być bowiem ekspertem do spraw wyceny pojazdów by stwierdzić, że w warunkach rynkowych bardziej cenione są pojazdy bez historii wypadkowej, niż takie które przechodziły już naprawy blacharsko-lakiernicze czy mechaniczne. Każde uszkodzenie pojazdu, nawet jeśli w procesie naprawy użyto części nowych, powoduje obiektywny spadek wartości naszego auta jako całości. Nie ulega wątpliwości, że potencjalny kupiec będzie zwracał uwagę na przeprowadzone w przeszłości naprawy i na fakt, że na przykład grubość powłoki lakieru odbiega od norm przyjętych w technologii produkcji danej marki. Fundamentalną funkcją odszkodowania w przypadku uszkodzenia pojazdu jest nie tylko odtworzenie jego właściwości jezdnych i wizualnych lecz także przywrócenie wartości jaką miał przed wystąpieniem kolizji. Jeżeli osiągnięcie tego celu wymaga użycia części fabrycznie nowych, to zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika ich ceny wchodzą w skład wartości naprawy pojazdu. Dodatkowy argument w walce przeciwko Ubezpieczycielowi dostarcza Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 12 kwietnia 2012 r. (sygn. akt III CZP 80/11), z której wynika iż nie znajduje żadnych podstaw prawnych obniżenie przez Ubezpieczyciela należnego odszkodowania z tego tylko powodu, iż w chwili zdarzenia elementy naszego pojazdu były w jakimś stopniu zużyte, a w procesie naprawy użyto części nowych. Nasza Kancelaria z sukcesami prowadzi spory z Zakładami Ubezpieczeń w przypadku zaniżenia wartości odszkodowania za szkodę w pojeździe. Samotna walka z Ubezpieczycielem często jest czasochłonna i bezskuteczna. Warto więc przekazać swoją sprawę doświadczonym prawnikom.
0 Comments
Nader często w ostatnim czasie trafiają do nas Klienci ze sprawami dotyczącymi rękojmi z tytułu wady przedmiotu, najczęściej są to samochody. Pozwoliło to prawnikom naszej Kancelarii dostrzec, iż Klienci bardzo często żyją w przekonaniu, że mają oni bardzo krótkie terminy na zgłoszenie do sprzedawcy reklamacji (30 lub 14 dni). Błędne przekonanie opiera się przede wszystkim na przepisach starej ustawy, której to przepisy obowiązywały do 25.12.2014 r. Mając to na względzie postanowiliśmy poniżej przybliżyć materię obecnie obowiązujących przepisów, które to znacznie polepszyły sytuację konsumentów.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż przepisy kodeksu cywilnego (obecnie to w kodeksie cywilnym w art 556 i następne została uregulowana materia rękojmia za wady sprzedanej rzeczy) rozróżniają dwie grupy terminów, których zachowanie pozwoli na skuteczne dochodzenie roszczeń. Mianowicie, jest są to (1) termin na stwierdzenie wady oraz (2) termin na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie. Termin na stwierdzenie wady rzeczy wynosi 2 lata, a w przypadku nieruchomości 5 lat od dnia wydania rzeczy przez sprzedającego. W przypadku jeśli rzecz sprzedana jest używana termin ten może zostać ograniczony ale na okres nie dłuższy niż 1 rok. Podsumowując - jeśli zauważyłeś, że rzecz ma wady w terminie wskazanym powyżej masz podstawę do wystąpienia z roszczeniem do sprzedawcy. Drugi z terminów odnosi się do zawiadomienia sprzedawcy o wadzie i wynosi on 1 rok od dnia stwierdzenia wady. Co ważne, w przypadku jeśli kupującym jest konsument termin ten nie może zakończyć się przed upływem terminu na stwierdzenie wady (2 lata, 5 lat). Przykładowo: umowa konsument - przedsiębiorca 01.01.2017 r. wydanie rzeczy 01.01.2018 r. stwierdzenie wady (powzięcie informacji, że rzecz ma wadę) - kupujący miał czas do stwierdzenia wady do dnia 01.01.2019 r. 01.01.2019 r. do tego dnia można wystąpić z roszczeniem do sprzedawcy (1 rok od dnia stwierdzenia wady w dniu 01.01.2018 r.) Jak widać obecne przepisy nie zawierają terminu 30 ani 14 dni na zgłoszenie sprzedawcy reklamacji. Dodatkowo warto pamiętać, że:
Zachęcamy do egzekwowania swoich praw z tytułu rękojmi. autorem wpisu jest Natalia Seweryn, adwokat |
Kategorie
All
Archiwalne wpisy
December 2022
|
|
TELEFON
|
663 780 303
536 044 900 577 740 222
|
adwokat Natalia Seweryn
adwokat Maciej Rylski BIURO
|
E-MAIL
|
n.seweryn@adwokat-seweryn.pl
m.rylski@adwokat-seweryn.pl biuro@adwokat-seweryn.pl |