Adwokat Natalia Seweryn
  • Strona Główna
  • Kancelaria
    • Porady prawne
  • Klienci biznesowi
    • Prawo przewozowe i transportowe >
      • SZKODY W TRANSPORCIE
    • Obsługa warsztatów i wypożyczalni samochodowych
    • Prawo cywilne
    • Prawo pracy
    • Dochodzenie i windykacja wierzytelności
    • Prawo administracyjne
    • Prawo lokalowe
    • Pakiet antykryzysowy
  • Klienci indywidualni
    • Odszkodowania >
      • Odszkodowania powypadkowe
      • Szkody osobowe
      • Szkody w pojazdach >
        • Szkody z OC
        • Szkody z AC
        • Kradzież pojazdu
    • Prawo rodzinne >
      • Rozwody
      • Separacje
      • Alimenty
      • Kontakty z dzieckiem
      • Władza rodzicielska
    • Prawo spadkowe >
      • Testamenty
      • Zachowek
    • Prawo pracy >
      • Spory sądowe
      • Dokumentacja pracownicza
    • Nieruchomości
    • Prawo konsumenckie
  • BLOG
  • Kontakt

blog

Potrącenia z tytułu wzrostu wartości pojazdu (szkody w pojazdach z OC)

8/30/2018

0 Comments

 
​W sytuacji gdy mieliśmy wypadek, a nasz pojazd uległ szkodzie częściowej, często Ubezpieczyciel likwidujący szkodę z OC sprawcy zaniża nie tylko wartość kosztów naprawy ale również dokonuje potrącenia wynikającego ze wzrostu wartości pojazdu.

​Na szczęście, opisane działania Ubezpieczycieli nie znajdują poparcia ani w orzecznictwie sądów, ani w poglądach Rzecznika Finansowego (wcześniej Rzecznik Ubezpieczonych). Jest to bowiem działanie bezzasadne i niezrozumiałe – nie trzeba być bowiem ekspertem do spraw wyceny pojazdów by stwierdzić, że w warunkach rynkowych bardziej cenione są pojazdy bez historii wypadkowej, niż takie które przechodziły już naprawy blacharsko-lakiernicze czy mechaniczne. Każde uszkodzenie pojazdu, nawet jeśli w procesie naprawy użyto części nowych, powoduje obiektywny spadek wartości naszego auta jako całości. Nie ulega wątpliwości, że potencjalny kupiec będzie zwracał uwagę na przeprowadzone w przeszłości naprawy i na fakt, że na przykład grubość powłoki lakieru odbiega od norm przyjętych w technologii produkcji danej marki. 

Fundamentalną funkcją odszkodowania w przypadku uszkodzenia pojazdu jest nie tylko odtworzenie jego właściwości jezdnych i wizualnych lecz także przywrócenie wartości jaką miał przed wystąpieniem kolizji. Jeżeli osiągnięcie tego celu wymaga użycia części fabrycznie nowych, to zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika ich ceny wchodzą w skład wartości naprawy pojazdu. Dodatkowy argument w walce przeciwko Ubezpieczycielowi dostarcza Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 12 kwietnia 2012 r. (sygn. akt III CZP 80/11), z której wynika iż nie znajduje żadnych podstaw prawnych obniżenie przez Ubezpieczyciela należnego odszkodowania z tego tylko powodu, iż w chwili zdarzenia elementy naszego pojazdu były w jakimś stopniu zużyte, a w procesie naprawy użyto części nowych.
​
Nasza Kancelaria z sukcesami prowadzi spory z Zakładami Ubezpieczeń w przypadku zaniżenia wartości odszkodowania za szkodę w pojeździe. Samotna walka z Ubezpieczycielem często jest czasochłonna i bezskuteczna. Warto więc przekazać swoją sprawę doświadczonym prawnikom.

0 Comments

Terminy rękojmi

8/26/2018

3 Comments

 
Nader często w ostatnim czasie trafiają do nas Klienci ze sprawami dotyczącymi rękojmi z tytułu wady przedmiotu, najczęściej są to samochody. Pozwoliło to prawnikom naszej Kancelarii dostrzec, iż Klienci bardzo często żyją w przekonaniu, że mają oni bardzo krótkie terminy na zgłoszenie do sprzedawcy reklamacji (30 lub 14 dni). Błędne przekonanie opiera się przede wszystkim na przepisach starej ustawy, której to przepisy obowiązywały do 25.12.2014 r. Mając to na względzie postanowiliśmy poniżej przybliżyć materię obecnie obowiązujących przepisów, które to znacznie polepszyły sytuację konsumentów. 

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż przepisy kodeksu cywilnego (obecnie to w kodeksie cywilnym w art 556 i następne została uregulowana materia rękojmia za wady sprzedanej rzeczy) rozróżniają dwie grupy terminów, których zachowanie pozwoli na skuteczne dochodzenie roszczeń. 
​
Mianowicie, jest są to (1) termin na stwierdzenie wady oraz (2) termin na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie. 

Termin na stwierdzenie wady rzeczy wynosi 2 lata, a w przypadku nieruchomości 5 lat od dnia wydania rzeczy przez sprzedającego. W przypadku jeśli rzecz sprzedana jest używana termin ten może zostać ograniczony ale na okres nie dłuższy niż 1 rok. Podsumowując - jeśli zauważyłeś, że rzecz ma wady w terminie wskazanym powyżej masz podstawę do wystąpienia z roszczeniem do sprzedawcy. 

Drugi z terminów odnosi się do zawiadomienia sprzedawcy o wadzie i wynosi on 1 rok od dnia stwierdzenia wady. Co ważne, w przypadku jeśli kupującym jest konsument termin ten nie może zakończyć się przed upływem terminu na stwierdzenie wady (2 lata, 5 lat).

Przykładowo:
umowa konsument - przedsiębiorca
01.01.2017 r. wydanie rzeczy 
01.01.2018 r. stwierdzenie wady (powzięcie informacji, że rzecz ma wadę) - kupujący miał czas do stwierdzenia wady do dnia 01.01.2019 r.
01.01.2019 r. do tego dnia można wystąpić z roszczeniem do sprzedawcy (1 rok od dnia stwierdzenia wady w dniu 01.01.2018 r.)

Jak widać obecne przepisy nie zawierają terminu 30 ani 14 dni na zgłoszenie sprzedawcy reklamacji.
​
Dodatkowo warto pamiętać, że:
  • w przypadku podstępnego zatajenia wady przez sprzedawce nie obowiązuje kupującego termin 2 lat na stwierdzenie wady. Obowiązuje jednak 1 rok na zawiadomienie. Oznacza to, że wadę można stwierdzić nawet po 2 latach ale nadal mają Państwo rok na zgłoszenie od chwili powzięcia informacji, że takowa wada w przedmiocie jest
  • jeśli kupującym jest konsument, a wada została stwierdzona przed upływem roku od wydania rzeczy istnieje domniemanie, że istniała również w chwili wydania. Oznacza to, że to na sprzedawcy ciąży w takim przypadku obowiązek udowodnienia, że sprzedana rzecz nie miała wady.

Zachęcamy do egzekwowania swoich praw z tytułu rękojmi.

autorem wpisu jest Natalia Seweryn, adwokat
3 Comments

    Kategorie

    All
    Aktualności
    Konsumenci
    Kradzież Pojazdu
    Prawo Pracy
    Prawo Przewozowe
    Prawo Rodzinne
    Prawo Spadkowe
    Przedsiębiorcy
    Przedsiębiorcy
    Spółki
    Szkoda Całkowita
    Szkody
    Szkody Auto Casco
    Szkody Auto - Casco
    Szkody Osobowe
    Szkody W Pojazdach
    Szkody Z OC Sprawcy

    Archiwalne wpisy

    December 2022
    October 2022
    March 2021
    January 2021
    November 2020
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    November 2017
    January 2017
    December 2016

    RSS Feed

Obraz

 
​KANCELARIA ADWOKACKA 
ADWOKAT NATALIA SEWERYN



​ul. Jordanowska 2a
​
04-204 Warszawa, praga południe 

​(miejsca parkingowe dla naszych gości)
​


TELEFON
663 780 303
536 044 900
adwokat Natalia Seweryn
adwokat Maciej Rylski

E-MAIL
[email protected]
​[email protected]
[email protected]
Website by Eniro Polska Sp. z o.o.
  • Strona Główna
  • Kancelaria
    • Porady prawne
  • Klienci biznesowi
    • Prawo przewozowe i transportowe >
      • SZKODY W TRANSPORCIE
    • Obsługa warsztatów i wypożyczalni samochodowych
    • Prawo cywilne
    • Prawo pracy
    • Dochodzenie i windykacja wierzytelności
    • Prawo administracyjne
    • Prawo lokalowe
    • Pakiet antykryzysowy
  • Klienci indywidualni
    • Odszkodowania >
      • Odszkodowania powypadkowe
      • Szkody osobowe
      • Szkody w pojazdach >
        • Szkody z OC
        • Szkody z AC
        • Kradzież pojazdu
    • Prawo rodzinne >
      • Rozwody
      • Separacje
      • Alimenty
      • Kontakty z dzieckiem
      • Władza rodzicielska
    • Prawo spadkowe >
      • Testamenty
      • Zachowek
    • Prawo pracy >
      • Spory sądowe
      • Dokumentacja pracownicza
    • Nieruchomości
    • Prawo konsumenckie
  • BLOG
  • Kontakt