Adwokat Natalia Seweryn
  • Strona Główna
  • Kancelaria
    • Porady prawne
  • Klienci biznesowi
    • Prawo przewozowe i transportowe >
      • SZKODY W TRANSPORCIE
    • Obsługa warsztatów i wypożyczalni samochodowych
    • Prawo cywilne
    • Prawo pracy
    • Dochodzenie i windykacja wierzytelności
    • Prawo administracyjne
    • Prawo lokalowe
    • Pakiet antykryzysowy
  • Klienci indywidualni
    • Odszkodowania >
      • Odszkodowania powypadkowe
      • Szkody osobowe
      • Szkody w pojazdach >
        • Szkody z OC
        • Szkody z AC
        • Kradzież pojazdu
    • Prawo rodzinne >
      • Rozwody
      • Separacje
      • Alimenty
      • Kontakty z dzieckiem
      • Władza rodzicielska
    • Prawo spadkowe >
      • Testamenty
      • Zachowek
    • Prawo pracy >
      • Spory sądowe
      • Dokumentacja pracownicza
    • Nieruchomości
    • Prawo konsumenckie
  • BLOG
  • Kontakt

blog

Konsekwencje naruszenia przez Ubezpieczyciela terminu na odpowiedź na odwołanie

9/25/2018

0 Comments

 
W większości przypadków zdarza się, iż po rozpatrzeniu zgłoszenia szkody Ubezpieczyciel wydaje krzywdzącą dla ubezpieczonego bądź poszkodowanego decyzję. W takich przypadków Ubezpieczyciel przyznaje znacznie zaniżoną kwotę odszkodowania bądź w ogóle odmawia przyjęcia odpowiedzialności za zdarzenie szkodowe, powołując się przykładowo na brak związku przyczynowo skutkowego pomiędzy zdarzeniem a szkodą. Naturalną koleją rzeczy jest w takiej sytuacji złożenie odwołania (reklamacji) od niekorzystnej decyzji. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że istnieją przepisy, które zobowiązują Ubezpieczyciela do rozpatrzenia naszej reklamacji w określonym terminie i na określonych zasadach.

TERMINY W POSTĘPOWANIU ODWOŁAWCZYM PRZED UBEZPIECZYCIELEM
Artykuł 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U. 2017 poz. 2270 – dalej: u.r.r.)  nakłada na Ubezpieczyciela obowiązek odpowiedzi na wniesioną przez nas reklamacje w terminie 30 dni od dnia w którym ją otrzymał (w skomplikowanych sprawach wyjątkowo termin może zostać przedłużony do 60 dni). Konsekwencja przekroczenia wskazanych terminów została wyrażona w art 8 u.r.r. Zgodnie z przywołanym przepisem "W przypadku niedotrzymania terminu określonego w art. 6, a w określonych przypadkach terminu określonego w art. 7, reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta".
​
Omawiane terminy liczymy na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego (art. 110-116 k.c.). Przykładowo:
  • 12 września 2018 r. wysyłamy reklamację przesyłką za potwierdzeniem odbioru
  • 18 września 2018 r. nasza reklamacja zostaje doręczona Ubezpieczycielowi
Zgodnie z art. 111 § 2 k.c. w przypadku gdy, początkiem terminu wyrażonego w dniach jest pewne zdarzenie (tu: doręczenie reklamacji) to tego dnia nie uwzględniamy przy obliczaniu terminu. Wobec tego pierwszym dniem z 30 dniowego terminu będzie 19 września 2018 r.
W związku z tym dzień 18 października 2018 r. (o północy z 18 na 19 września - liczy się data stempla pocztowego) dla Ubezpieczyciela upływa termin na rozpatrzenie naszej reklamacji i nadanie odpowiedzi od niej.

KONSEKWENCJE NARUSZENIA TERMINU NA ODPOWIEDŹ NA REKLAMACJĘ
Jak wcześniej zostało wskazane zgodnie z art 8 u.r.r. "W przypadku niedotrzymania terminu określonego w art. 6, a w określonych przypadkach terminu określonego w art. 7, reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta".

Wobec pojawiających się na tle interpretacji i stosowania powyżej wskazanego przepisu art 8 problemów, dnia 13 czerwca 2018 r. Sąd Najwyższy w sprawie III CZP 113/17 wydał uchwałę. 

Sąd Najwyższy wskazał, iż „norma art. 8 u.r.r. wprowadza domniemanie prawne, że podmiot rozpatrzył reklamację zgodnie z wolą wnoszącego ją klienta. Ma ono charakter wzruszalny, co oznacza, że w razie nie zaspokojenia przez podmiot rynku finansowego żądania zawartego w reklamacji i wniesienia pozwu przez klienta, pozwany podmiot rynku finansowego będzie zobowiązany do udowodnienia (następuje tu przerzucenie ciężaru dowodu z powoda na pozwanego), że sformułowane w reklamacji zastrzeżenia są niezasadne, a klientowi nie przysługuje zgłoszone w niej roszczenie lub przysługuje ono w innej wysokości”. 

A wiec w sytuacji gdy Ubezpieczyciel odrzuci nasze odwołanie i wniesiemy przeciwko niemu powództwo do Sądu to ten nadal będzie badał czy nasze żądania są zasadne. Wtedy jednak to Ubezpieczyciel musi udowodnić (przerzucenie ciężaru dowodu z powoda na pozwanego), że nie mamy racji a odszkodowanie nam nie przysługuje lub przysługuje ale w innej wysokości. Oznacza to, że nie musimy w pozwie umieszczać w wniosku o powołanie biegłego co przyspieszy postępowanie, a jeżeli Ubezpieczyciel zakwestionuje nasze żądania i zażąda wydania opinii przez biegłego to wtedy koszt jej wykonania zostaje przerzucony na Ubezpieczyciela.

Warto znać swoje prawa i pilnować czy w naszej sprawie nie zachodzi opisana wyżej sytuacja. Dzięki temu postępowanie sądowe może być dla nas znacznie tańsze i szybsze.

0 Comments



Leave a Reply.

    Kategorie

    All
    Aktualności
    Konsumenci
    Kradzież Pojazdu
    Prawo Pracy
    Prawo Przewozowe
    Prawo Rodzinne
    Prawo Spadkowe
    Przedsiębiorcy
    Przedsiębiorcy
    Szkoda Całkowita
    Szkody
    Szkody Auto Casco
    Szkody Auto - Casco
    Szkody Osobowe
    Szkody W Pojazdach
    Szkody Z OC Sprawcy

    Archiwalne wpisy

    October 2022
    March 2021
    January 2021
    November 2020
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    November 2017
    January 2017
    December 2016

    RSS Feed

Obraz

 
​KANCELARIA ADWOKACKA 
ADWOKAT NATALIA SEWERYN



​ul. Jordanowska 2a
​
04-204 Warszawa, praga południe 

​(miejsca parkingowe dla naszych gości)
​


TELEFON
663 780 303
536 044 900

577 740 222
adwokat Natalia Seweryn
adwokat Maciej Rylski

BIURO
E-MAIL
n.seweryn@adwokat-seweryn.pl
​m.rylski@adwokat-seweryn.pl
biuro@adwokat-seweryn.pl
Website by Eniro Polska Sp. z o.o.
  • Strona Główna
  • Kancelaria
    • Porady prawne
  • Klienci biznesowi
    • Prawo przewozowe i transportowe >
      • SZKODY W TRANSPORCIE
    • Obsługa warsztatów i wypożyczalni samochodowych
    • Prawo cywilne
    • Prawo pracy
    • Dochodzenie i windykacja wierzytelności
    • Prawo administracyjne
    • Prawo lokalowe
    • Pakiet antykryzysowy
  • Klienci indywidualni
    • Odszkodowania >
      • Odszkodowania powypadkowe
      • Szkody osobowe
      • Szkody w pojazdach >
        • Szkody z OC
        • Szkody z AC
        • Kradzież pojazdu
    • Prawo rodzinne >
      • Rozwody
      • Separacje
      • Alimenty
      • Kontakty z dzieckiem
      • Władza rodzicielska
    • Prawo spadkowe >
      • Testamenty
      • Zachowek
    • Prawo pracy >
      • Spory sądowe
      • Dokumentacja pracownicza
    • Nieruchomości
    • Prawo konsumenckie
  • BLOG
  • Kontakt